onsdag 25. mars 2015

Review; Den andre siden av Reyna Grande

Tittel: Den andre siden

Original tittel: The Distance between us

Sjanger: Biografi

Først utgitt: 2012

Denne utgaven utgitt: 2015

Forlag: Juritzen

Sider: 411

ISBN: 978-82-8205-635-9

Kilde: Leseeksemplar

Forlaget om boken: 

Reyna er bare fire år gammel da foreldrene reiser fra henne og søsknene for å krysse grensen til USA. Barna blir overlatt til bestemoren, som ser på dem som en byrde. Får lille Reyna se foreldrene sine igjen?

Dette er historien om hvordan en ung jente kjemper mot omgivelsene og lykkes mot alle odds. Vakkert og sørgelig, poetisk og humoristisk – Grande spiller på alle sanser, og hennes historie er viktig og evig aktuell. /Juritzen/

******

Dette er en sterk historie som handler om kampen om det bedre liv. Reyna blir, sammen med sin søster og bror, forlatt av foreldrene i ung alder og må bo hos sin farmor som styrer huset med hard hånd. Når moren kommer hjem til Mexico igjen etter 2 år er det en annen mor enn den som reiste til USA. Reyna og søskene får etterhvert muligheten til å bo hos sin far i USA, men det skal vise seg og ikke bli like eventyrlig som de hadde sett for seg! 

Vanligvis leser jeg ikke biografer da bøker for meg er en måte å leve meg inn i en ny verden, gjerne med drager og kjekke, mystiske menn! 
Men dette var en hard bok å lese, Ikke fordi den var kjedelig eller dårlig skrevet, men fordi jeg ikke klarte å la hver å leve meg inn i Reynas opplevelser. Som en person som er født og har levd i Norge hele mitt liv er det nesten umulig for meg å se for meg at noen kan leve på den måten! Selvfølgelig ser jeg på nyhetene og leser artikler på nettet om hvordan mennesker i andre deler av verden lever. Men å lese det fra Reynas perspektiv var noe helt annet. Ikke bare livet i Mexico, men å leve med ustabile foreldre og måtte vokse for tidlig opp. 

Dette var en utrolig sterk lesning, og en tankevekker på flere måter. Hun har også tatt med bilder i begynnelsen av hvert kapittel som er med på å engasjere leseren i historien! 

Forfatteren:


Reyna Grande ble født i Mexico i 1975. Fire år gammel forlot hennes forledre henne for å ta seg ulovlig inn i USA. Reyna ble født i Mexico. Faren forlot henne som toåring, og moren som fireåring. Hun var selv ti da hun kom over til USA med foreldrene sine. Hun ble den første i familien til å fullføre først videregående og så høyere utdannelse, med en master i creative writing. Hun er nå sentral i det latinamerikanske forfattermiljøet, har vært aktiv i latinamerikanske bokforeninger og holder foredrag på skoler over hele USA.
Reyna Grande kom med sin første bok, "Over de hundre fjell" i 2006, og fulgte opp med "Danser med sommerfugler" i 2009.Hun bor i Los Angeles og ga nylig ut sin tredje bok, "The distance between us", som er en selvbiografi. /Juritzen/


0 kommentarer:

Legg inn en kommentar

© My Secret BookNook 2012 | Blogger Template by Enny Law - Ngetik Dot Com - Nulis