tirsdag 1. juli 2014

Review; Eleanor & Park av Rainbow Rowell

Tittel: Eleanor & Park
 
Sjanger: YA

Først utgitt: 2013

Denne utgaven utgitt: 2014

Forlag: Fontini Forlag


Sider: 364

ISBN: 978-82-93346-00-5

Kilde: Låner


Står bakpå boken: 

Eleanor ... Rødt hår, rare klær. Står rett bak ham til han snur seg. Ligger ved siden av ham helt han våkner. Får alle andre til å virke grå og triste og kjedelige... 

Park ... Han vet hvilken sang hun vil høre på før hun har sagt noe. Han begynner å le av vitsene hennes før hun har kommet til poenget. Det er et søkk i brystet hans, like under halsen, som gjør at hun får lyst til å love ham alt i verden, og holde det... 

Handling:  

Året er 1986. Stedet er Omaha, Nebraska. 16-årige Eleanor har nettopp flyttet til byen med sin mor og småsøsken – og sin utilregnelige stefar. Hun føler seg tykk og bortkommen og da hun går inn på skolebussen første skoledag faller hun helt ut med sitt illrøde hår og buksene som holdes sammen av sikkerhetsnåler.
Det er bare  én ledig plass. Ved siden av Park. Kjekke og kule Park. Som også er utenfor, om enn på sin egen måte. Neste dag er plassen ved siden av Park ledig igjen. Langsom får de øyne opp for hverandre og blir forelsket, sånn som man forelsker seg for første gang, når man er 16 år.
Min mening:

Jeg leste denne boken på under en dag og jeg elsket den! 

Karakterene var fantastiske, skrivemåten var perfekt og historien var utrolig tankevekkende. Når jeg leser bøker som denne og Carrie av Stephen King klarer jeg ikke å unngå å tenke på hvor forferdelig ungdomskolen kan være. Jenter er utrolig harde mot seg selv, men de er forferdelige mot andre jenter! 

Da jeg begynte å lese boken, så jeg for meg at den skulle handle om tenårings kjærlighet, og det gjør den jo. Men den handler om så mye mer enn det. Den handler om å ikke passe inn, om familieproblemer og mye annet! 

Hvis du har lest The Fault in Our Stars og syntes den var bra, så kan jeg garantere at du kommer til å forelske deg i denne også! 
 
Om forfatteren:

Rainbow Rowell skriver bøker for unge voksne. Hun skriver alltid om mennesker som har mye på hjertet. Mennesker som har det vanskelig. Og mennesker som blir forelsket. Når hun ikke skriver leser hun tegneserier, hører på musikk og drømmer om å reise. RAINBOW ROWELL bor med mann og to sønner i Nebraska.

1 kommentarer:

  1. Nydelig omtale!! Denne boken SKAL jeg også lese, kanskje det blir årets kjøpe-på-ferie-sommer-bok? :)

    SvarSlett

© My Secret BookNook 2012 | Blogger Template by Enny Law - Ngetik Dot Com - Nulis