torsdag 20. mars 2014

Harry Potter and the Philosopher's Stone av J.K. Rowling

Tittel: Harry Potter and the Philosopher's Stone

Sjanger: Fantasy

Først utgitt: 1997

Denne utgaven utgitt: 2010

Forlag: Bloomsbury

Sider: 223

ISBN: 978 1 4088 1054 5

Kilde: Kjøpt selv


Om boken: 
Jeg tror de aller fleste har hørt om Harry Potter bøkene, selv om du ikke har lest dem selv så vet du sikkert litt om hva de handler om. 

Harry Potter tror han er en helt vanlig 11 år gammel gutt til han blir reddet av ei ugle, tatt med til skolen for hekser og trollmenn og vinner en duell som kunne fått en dødelig utgang. Harry Potter er nemlig en trollmann!


Min mening: 

Jeg må innrømme at jeg har sikkert lest den første Harry Potter boken på norsk flere ganger enn jeg kan telle på begge hendene. Kremt.. Men til jul ønsket jeg meg hele serien på original språket, britisk, og kjæresten var kjempeflink som kjøpte 'signatur settet'. Så jeg har satt meg et mål om å lese alle bøkene, den britiske versjonen, innen dette året er over. Go me!

Det var en rar følelse å lese boken slik Rowling skrev den, må si jeg ble en smule rørt til tider. Det er som å møte en gammel venn igjen, er det rart? Jeg vokste opp med Harry Potter. Minner som familiereisen til Frankrike, hvor min store søster som var ca 15år leste høyt et kapittel fra Harry Potter og De Vises Stein hver kveld, er minner jeg alltid vil huske. Jeg var ca 8 år gammel og jeg husker jeg lå på gulvet i døråpningen på campingbilen med en dyne pakket godt rundt meg, og levde meg inn i den fantastiske historien om gutten som fikk vite at han var en trollmann! 

"They reached King's Cross at half past ten. Uncle Vernon dumped Harry's trunk on to a trolley and wheeled it into the station for him. Harry thought this was strangely kind until Uncle Vernon stopped dead, facing the platforms with a nasty grin on his face." 

" 'Have a good term,' said Uncle Vernon with an even nastier smile. He left without another word. Harry turned and saw the Dursleys drive away. All three of them were laughing. Harry's mouth went rather dry." 


Har du lest den norske eller engelske versjonen?

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar

© My Secret BookNook 2012 | Blogger Template by Enny Law - Ngetik Dot Com - Nulis