lørdag 6. april 2013

Review; Tschick- Adjø, Berlin av Wolfgang Herrndorf

Navn: Tschick - Adjø, Berlin!

Sjanger: Roman

Først utgitt: 2012

Utgivelsedato: 20 April 2013

Forlag: Bastion

Sider: 300

Format: Manus

ISBN: 978-82-90583-44-1

Kilde: Lesereksemplar

Oversatt av: Eivind Lilleskjæret


Hva handler boken om? 

To gutter. En stjålet Lada. En reise full av omveier i et ukjent Tyskland. Mor er på avrusningsklinikken, far er på «forretningsreise» med sekretæren sin. Mike Klingenberg skal derfor tilbringe sommerferien alene i familiens villa. Men så dukker Tschick opp. Tschick, som egentlig heter Andrej Tschichatshow, bor i utkanten av Berlin og har på et eller annet vis kommet seg  gjennom ungdomskolen og til videregående. Han er ikke akkurat et prakteksemplar på god integrering. Nå står han foran Mike med en stjålet bil for hånden. Med dette begynner en uforglemmelig reise i stjålet bil uten kart og kompass gjennom den sommervarme tyske landsbygda. /Bastion forlag/

Hva syntes jeg om boken? 

For min del kom jeg fort inn i handlingen når jeg begynte å lese boken, og itillegg tok det ikke så alt for lang tid å lese den heller. Selve skrivingen hadde et slags "Dagbok preg" syntes jeg. Noen ganger når jeg leste så tenkte jeg at "dette bryr jeg meg jo egentlig ikke om", en typisk "skrive ned alt jeg tenker på" dagbok. Men dette gjør jo også at karakteren blir langt mer troverdig og realistisk. Man kan tenke seg at dette godt kan være livet til en tenåring. 

Men det er morsomt å lese hva guttene klarer å rote seg opp i på veien. Og, vet dere hva? Forfatteren har faktisk referert til Harry Potter bøkene i boken sin! Der var jeg solgt for å si det sånn. hehe..


Men alt i alt, er jeg veldig fornøyd med denne lesingen. Historien var spennende og karakterene var morsomme. 

Anbefaller den for de som har lyst på en kort, men underholdene eventyr! Boken kommer ut 20. April! 

Om forfatteren: 


Wolfgang Herrndorf (1965) er en tysk forfatter, maler og illustratør bosatt i Berlin. Herrndorf er relativt kjent i Tyskland, spesielt fordi han, etter å ha blitt diagnostisert med kreft i hjernen, startet å publisere sin private, digitale dagbok i 2010. Tschick - Adjø, Berlin! er Wolfgang Herrndorfs 3. roman./Bastion forlag/



0 kommentarer:

Legg inn en kommentar

© My Secret BookNook 2012 | Blogger Template by Enny Law - Ngetik Dot Com - Nulis