torsdag 14. mars 2013

Å utvide horisonten

Når jeg leser for å kose meg er det som oftest fantasybøker jeg strekker meg etter. De gir meg en mulighet til å leve i en annen verden som ikke eksisterer i virkeligheten. Men de fleste fantasy bøkene handler om det samme; vampyrer, magi og så videre. Selv om jeg elsker disse bøkene, vil jeg også prøve å utvide horisonten min til bøker som har større betydning for verden.

Derfor liker jeg listen jeg fant på nettet med de 250 bøkene jeg vil lese før jeg dør. Der er det bøker fra shakespeare, hemingway, Leo Tolstoj og Charles Dickens. 



Jeg trenger å lese noen bøker hvor tankehjulene begynner å spinne rundt og oppleve en "Eye opener". Noe jeg kan diskutere med andre. Hvis du skjønner hva jeg mener? Vi må huske å trene den hjernen vi har, slik at den ikke blir treig og heller vil se på tv'en! hehe.. 



Derfor er jeg alltid interessert i å se hva andre leser, eller høre om hvilken bøker som har satt sitt preg. 

Så hvis du har en bok du mener har forandret deg eller kanskje en gammel klassiker som du mener er verdt å lese, så skriv det i kommentar feltet! Jeg vil alltid prøve å utvide horisonten min, det er jo millioner av bøker som bare venter på å bli lest!

3 kommentarer:

  1. Jeg elsker også fantasy bøker, men liker også å lese historiske romaner:) Bøker av Kate Morton, Katherine Webb osv. Liker spesielt bøker som handler om to forskjellige tidsepoker. Da fortiden flettes inn i fremtiden:) Jeg har hørt at Victoria av Hamsun er bra. Har ikke lest den selv, men har den på lydbok på pc-en så har planer om det snart:)

    SvarSlett
  2. Det er bøkene som forandrer oss litt for alltid som er grunnen til at jeg elsker å lese. Noen av de som har gjort sterkt inntrykk på meg er: A fine balance av Rohinton Mistry, Atlas Shrugged av Ayn Rand (NB! Leses med filter)og The Great Gatsby av Fitzgerald.

    SvarSlett
  3. Fantasy er en av mine favoritter! Lenge siden sist jeg leste fantasy, men det skal jeg sannelig gjøre noe med. Ellers er jeg enig med deg i at det kan være fint å utvide horisonten, å lese bøker en vanligvis ikke ville gjort. Synes du har et godt utvalg med de du viser her. Jeg trenger ikke nevne Steinbeck, men foreslår Jane Eyre. Den holder jeg på med nå for tiden, og synes det er fantastisk lesing :)

    SvarSlett

© My Secret BookNook 2012 | Blogger Template by Enny Law - Ngetik Dot Com - Nulis