onsdag 6. juni 2012

Review; Matched av Ally Condie

Tittel: Cassias Valg
 
Sjanger: YA/Dystopi

Først utgitt: 2010


Denne utgaven utgitt: 2011
 

Forlag: Mangschou
 

ISBN: 978-82-8238-022-5

Sider: 393

Kilde: Kjøpt selv
 


Står på coveret:
I samfunnet er det funksjonærene som bestemmer. Hvem skal du elske. Hvor skal du arbeide. Når skal du dø.
Cassia har alltid stolt på systemet. Ingen høy pris å betale for et langt liv, en perfekt jobb, den ideelle ektefelle. Så da bestevennen viser seg på skjermen som hennes match, er hun ikke i tvil om at han er den rette for henne. Ikke før et annet ansikt, et kort øyeblikk, dukker opp på skjermen før den går svart. Snart stilles Cassia overfor umulige valg, mellom Xander og Ky, mellom den trygge tilværelsen hun kjenner, og en vei ingen annen har våget å gå før - et valg mellom lojalitet og lidenskap.

Hva syntes jeg om boken? 
Når jeg først hørte om boken, tenkte jeg at dette kom til å bli en av de bøkene hvor hele boken handlet om en jente som måtte velge mellom to gutter. På en måte gjør den jo det, men jeg følte ikke jeg ble lei og ville at hun bare skulle velge en. Boken handlet om så mye mer enn det, om hvordan samfunnet bestemmer alt som skjer. Cassia får fort en følelse av at kanskje ikke samfunnet er så perfekt som alle skal ha det til! Men på samme måte vil hun ikke være egoistisk å såre familien og vennene hennes. Hun sliter med hva hun føler for Ky, men hun vil ikke gi slipp på Xander heller.

Dette var en lettlest bok syntes jeg, itillegg følte jeg at jeg ikke trengte å konsentrere meg for å få med meg handlingen. Jeg kunne ha pauser mens jeg leste, og når jeg begynte igjen var jeg rett tilbake i Cassias verden! Jeg syntes det var en bra slutt på boken, og man merker at forfatteren bygger boken opp mot neste bok. Det får meg til å få lyst til å dra ut i dag og kjøpe bok nummer 2; Crossed!

Her er et intervju med forfatteren Ally Condie om Matched og litt om Crossed: 



Har du lest boken? Hva syntes du om den? 

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar

© My Secret BookNook 2012 | Blogger Template by Enny Law - Ngetik Dot Com - Nulis